جام طلایی دو شیر
16

 

جام طلایی دو شیر یا جام کلاردشت یکی از آثار باستانی است که در منطقه کلاردشت در استان مازندران واقع در ایران کشف شده‌است. این جام با یک ردیف نقش برجسته شیر است که سر دو شیر از طرفین به جام پرچ شده‌است. قدمت این جام حدود ۸۰۰سال پیش از میلاد است. جام طلایی کلاردشت در تهران، موزه ایران باستان نگهداری می‌شود.
 
 
باتوجه به اینکه شمال و مرکز ایران از کهنترین مراکز فلزکاری بوده است، ساخت جامهای فلزی متنوعی از نظر جنس، شکل و نقش در دورههای گوناگون در این منطقه، به ویژه در هزارة اول پیش از میلاد، اهمیت ویژهای داشته است. از نمونههای مشهور آن جام زرین حسنلو متعلق به قرن نهم پیش از میلاد، دارای نقوش اساطیری با مفهوم زندگی انسان است. جام گاوْ سرِ مارلیک نیز اثری بدیع از زرِناب، متعلق به قرن نهم پیش از میلاد، است که سازندة آن توانسته سر چهارگاو بالدار را با چکش کاری از ظرف بیرون نشاند. این جام با جام طلای کلاردشت با پیکر دو شیر با سرهای برجسته، قابل مقایسه است.
منابع
1. کهن دیار، مجموعه آثار ایران باستان در موزه‌های بزرگ جهان- جلد اول، بهنام محمد پناه- انتشارات سبزان - شماره شابک:۷-۳۴-۸۲۴۹-۹۶۴-۹۷۸
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : جمعه 15 مهر 1390برچسب:جام طلایی دو شیر,کلار دشت,مازندران, :: 13:22 :: توسط : سامی

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان هفت و آدرس seven16.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 54
بازدید دیروز : 75
بازدید هفته : 130
بازدید ماه : 129
بازدید کل : 155377
تعداد مطالب : 35
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1